søndag 1. desember 2013

Hvordan få hund fra Spania til Norge!



Jeg får ofte spørsmål om det er vanskelig og få en hund inn til Norge. Svaret er Nei. Selv om jeg ikke er den som tok Pondus hit, vet jeg fra tidligere hva som skal til, da det var meningen jeg skulle ha en annen hund fra fastlands Spania. Før de kommer til Norge blir de vaksinert, blant annet rabiesvaksine som de må ha før de kommer til Norge. De blir kastrert/sterilisert, chipet og får europeisk pass så alt skal være i orden. De må ikke kastreres/steriliseres før de kommer til Norge, men Marianne gjorde deg og så kennelene gjør det ofte når nye hunder kommer inn. Dermed slipper hunder fra Spania karantene i Norge! 

Fly reisen til Norge anbefaler jeg SAS, hovedsakelig fordi man kan få ha med hunden inn i kabinen! Reglene er enkle. Buret må være mykt, slik at det kan gå under setet foran deg, dimisjonene kan maks være 40x25x23. Totalt tillatt vekt er 8 kg, dvs. hund i buret kan ikke være mer enn 8 kg. Buret må ha vanntett bunn og hunden må alltid befinne seg inni buret! SAS anbefaler og har godkjent veske fra Sherpa, modell small. Det er det buret jeg har til Pondus. Det er begrenset antall dyr inn i kabinen, det må derfor søkes om, etter man har bestilt og betalt sin egen billett. Prisene ved reise innen lands er 300 kr, ut i Europa er det 450 kr og til USA 750 kr. Dyr i kabinen vet jeg ingenting om, det har aldri vært i mine tanker at Pondus skal sitte der. Pondus er heldig vis så snill og rolig av natur, at han aldri har trengt beroligende av noen slag. Ta kontakt med dyrlegen din om råd for din hund :)

Jeg anbefaler alle å få seg en gatehund fra f. eks Spania. De fortjener like mye ett godt hjem som en dyr rasehund. Jeg tror til og med i flere tilfeller at en gatehund er bedre. Jeg møtte en del gatehunder når jeg bodde i Spania, på andre ferieturer, jeg har til og med vært på et hunde shelter. Det virker som i de fleste tilfellene at de har en sterkere personlighet. De som ikke klarer pykiske og fysiske tester de ofte gjør på hunde shelterene, blir dessverre avlivet.

Som jeg skrev i innlegget om Pondus. Jeg ville ALDRI byttet han ut for noe! <3


Pondus soler seg i Polop, Spania :) <3

1 kommentar:

Takk for alle koselige kommentarer på bloggen min :) Jeg setter stor pris på alle sammen